Tuesday, April 26, 2011

Aquaponics : update Pak Choy [26.04.2011]


Jika dikira hingga ke hari ini,.. almost 6 minggu dah usia pak choi nih..iyelah.. 19.3.2011 tarikh transplant benih.. pokok tidak gemuk mana dan kurus meninggi.. mungkin jarak terlalu rapat dan persaingan untuk mendapatkan cahaya matahari.. mungkin sistem tak matang.. mungkin benih pada awalnya dah terbantut.. jadi  mustahil nak jadi baik semula.. apapun percubaan pertama ini tetap dikira berjaya.. so lepas ni kena dapatkan kit bagi mengetahui tahap kematangan sistem yang ada sekarang ni.. kena ukur ph dan kandungan nitrate.. banyak lagi nak kena belajar...

BAK KATA PEPATAH.. 
KALAU TAK DIPECAHKAN RUYUNG, MAKAN DAPAT SAGUNYA..
KALAU TAK CUBA TAK TAHU!!!

Go Green! Go Organic! Go Aquaponics!

2 comments:

mahfudz mn said...

Yeay, nampaknya memang sawi kita ni seusia agaknya...saya punya dalam 7 minggu, lebih kurang besar awak punya jugak, dulu bantut lepas tu bila sistem dah ok sikit baru dia shoot up...hujung minggu ni makan sawi ngan kailan, pastu pasu2 yang diorang punya ni kurang lubang, mesti tambah lubang banyak2 then tanam batch baru...

rashid said...

hehe.. acara menu pak choy la hjg minggu nih..