Tuesday, March 8, 2011

Aplikasi Affnan Bell Valve

sudah lama impikan nak buat siphone valve sebagaimana yang dibuat bro affnan tapi tak berjaya. sebelum ini saya hanya gunakan kaedah overflow je.. banyak benda yang saya buat main belasah je.. x de masa nak fikir.. antaranya oulet yang dah dibuat sebelum nie adalah 25mm.. kalau saya letak reducer 50mm x 25mm nanti tak muat space gutter tuh.. jadi tertangguh la sebelum nie.. jadi setelah ala dok fikir.. jadi terlintas jika saya letakkan reducer 25mm x 15mm kat bawah outlet.. boleh jadi ke tak siphone tuh.. kadar 1:2 tuh dah boleh kalu ikut teorinya.. jadi last week terus dapatkan reducer 25 x 15mm. tapi kat hardware tuh ada tee reducer 25mm x 15mm je.. aduss.. tapi gamble je lah.. asal nisbah tu dapat. jadi bermulalah exsperimen tersebut dan hasilnya aku berjaya!!
untuk growbed bawah saya DIY pakai botol air mcm dalam video dalam blog bro affnan.. 

untuk NFT  hidroponic atas nih aya pakai bell valve yang saya buat ikut panduan bro affnan.. sebelum tu saya pakai DIY botol plastik, still menjadi tapi susah nak cutt off, mungkin ringan sangat.. hehe.. jadi gunalah apa yang dah ada.. yang nie saya dah buat lama dah.. tapi x pakai.. nampak macam tak cantik je.. insyaAllah akan dibuat pembaharuan nanti.. buat masa ini yang penting ia berfungsi!!

ini ada sedikit video, tapi x brapa clear sebab pakai camera handphone.. boleh la.. video ini hanya untuk growbed bawah. untuk semua set akan publish lain hari lah ye.. maaflah tiada suara komentar.. hehehe.. tengok je la.. 

No comments: