Wednesday, February 9, 2011

Update : Edible Garden 8 Febuari 2011

Setelah sekian lama tidak menulis, sekadar menjengah sekali-sekala sahaja dan tak berkesempatan untuk update apa-apa. Telah banyak perubahan dah berlaku kat kebun mini depan rumah.. hehehe
pandangan keseluruhan komponen aquaponic.

 yang ini pulak pokok kacang buncis yang tengah meriah memanjat

 Alhamdulillah.. kacang buncis mula keluarkan putik sulung

pokok sambung nyawa subur dalam growbed 

pokok tomato dan kangkung dalam pot hidroponic 

ini sampel ikan talapia dalam kolam.. dah berumur 4 bulan dah.. masih bersaiz sederhana

 yang nie kecik sikit.. pembesaran agak tidak sekata

 
Buah malberi kali ke-2 telah masak.. Alhamdulillah.. kali ni besar sikit buahnya. Telah dicantas semula dan sedia untuk keluar putik peringkat ke-3 pula.

4 comments:

Zul Dagan said...

wah.. sempoi bro.. nampaknya semua tanaman menjadi,cuma tempat jer agak sempit.Tapi your blog mmg best.Bole tiru sikit2 ek...syabas..

rashid said...

tq tuan.. tempat memang agak smepit sbb rumah teres bukak 15' je.. itu je space yang ada. your blog pun sama.. sama2 kita kongsi untuk manfaat bersama

HaslahHashim said...

salam bro,

pokok malberi tu, aku buat prunning, botakkan semua daun2,potong hujung2 dahan lama... dalam masa 2 minggu saja ko tgk...bercambah2 buahnya. skrg tak terbilang buahnya. sama la dgn pokok anggur, daun dan ranting baru mencanak2 tumbuh.

rashid said...

tq bro haslah.. tips baru tuh.. akan buat lepas nih.. skrg ni putik masih baru lagi.. lepas abis buah kali ke 3 nih.. boleh buat bagi kali ke 4 pulak..