Friday, October 1, 2010

BOTANIC GARDEN (UPDATE 23/9/2010)

setelah sekian lama do bertungkus lumus menyiapkan kolam ikan.. walaupun masih belum siap sepenuhnya.. disebabkan oleh dah tak tahan sangat.. akhirnya diusahakan juga agar ianya beroperasi juga pada 23/9/2010.. huhu.. Alhamduillah.. syukur kehadrat Ilahi atas kehendakNya..

inilah hasilnya.. kolam bersaiz 3' x 3' x 1.5' dalam..

perancangannya nak buat finishing pebble was kat luar kolam, tapi disebabkan oleh budget xde lagi + x sabar2 nak operate kolam coz dah lama test kolam memang x bocor + my wife dok bising sbb depan umah dah x terurus dengan barang pertukangan aku.. huhu.. nasib baik my wife memahami hobi hubby dia yang sorang nie.. hehehe..

kolam ini ada 3 bahagian.. 1 kolam ikan, 2 filter chamber n 3 aquaponic pot..

ini filter chamber yang ada dua bahagian pula,.. 1st compartment untuk air dari kolam utama masuk. aku letak pokok kiambang nie sebagai hiasan dan juga biology filter component. 2nd compartment untuk pump yang akan menyedut air untuk tujuan filter dan circulation. pam x lah besar mana.. cukup untuk sedut air..


air yang disedut oleh pam tadi akan dialirkan ke komponen aquaponik. lubang ditebuk pada batang paip sedut tadi untuk tujuan aliran air kepada tanaman aquaponik.

Bagi komponen aquaponik.. upvc gutter terpakai yang aku perolehi dari jiran sebelah digunakan sebagai pot tanaman. dipasang pada bahagian atas kolam dengan melekatkan pada dinding menggunakan aksesori upvc gutter. bed material aku gunakan clayball.. beli dekat sg buluh.. dijualnya satu guni rm35.. paket kecik x de.. so terpaksa beli satu guni.. balance boleh simpan untuk next projek..

air limpahan dari pot aquaponik akan melimpah dan keluar ke dalam kolam utam melalui overflow pipe yang telah disediakan pada gutter tersebut.

paip sedutan tadi turut dijadikan sebagai salah satu elemen pancuran air pada kolam ini. lubang ditebuk pada paip sebagaiman untuk pancuran air komponen aquaponic.

Alhamdulillah.. kolam dah beroperasi sepenuhnya.. setakat ini hanya ikan kap seramai 5 ekor n anak2 ikan umpan beserta ikan gapi menghiasi kolam ini.. planning nak bela ikan talapia.. huuhu.. InsyaAllah..

Next project!! bila nak mula daa... projek pergola n wakaf kat sini.. my wife dok tanya2 bila nak start.. sbb banyak sangat dah harta dok bertimbun kat sini.. hhehe..


1 comment:

HaslahHashim said...

salam bro, since hang dah ada kayu2 yang ok, aku rasa baik hang mulakan dulu dgn tempat duduk. kayu rel ketapi tu dah cun utk buat tempat duduk. atap kendian..for a start.
he!he!